Hakukoneita on useita ja ensimmäisenä suurimmalle osalle tulee varmastikin mieleen Google. Muita ovat esimerkiksi Youtube, Amazon, Etsy, Ebay, Pinterest, Bing, Yandex ja niin edelleen. Tässä artikkelissa olevat avainsanatyökalut ovat loistavia, kun teet avainsanatutkimusta Google-optimointia varten, mutta osa toimii myös muille hakukoneille.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Sorrutko verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa puuhasteluun, joka ei tuo tuloksia?
1. Google (tai mikä tahansa hakukone)
Usein hakukoneet yrittävät arvata seuraavaa hakuasi ja arvauksensa ne perustavat suosituimpiin hakuihin. Siispä seuraavan kerran kun alat kirjoittamaan Googleen tai johonkin muuhun hakukoneeseen aihepiiriisi liittyvää sanaa, katso mitä se sinulle ehdottaa. Kannattaa katsoa myös ehdottaako hakukone tulossivullaan myös muita aiheeseen liittyviä hakuja kuten esimerkiksi Google usein sivun lopussa tekee.
2. Google keywordplanner
Keywordplanner on Googlen ilmainen työkalu, jonka tarkoituksena on auttaa hakusanamainonnan suunnittelussa. Sieltä voi löytää uusia ideoita avainsanoihin ja työkalu kertoo myös keskimääräiset kuukausittaiset haut kullekin termille. Hakumäärät on annettu melko epämääräisesti.
3. Google ads
Jos olet ikinä pyörittänyt hakusanamainontaa Google adsin kautta, niin katso mainostililtäsi hakulausekkeet, joilla mainoksesi ovat näkyneet. Voit myös halutettasi käyttää pientä budjettia, matalaa klikkihintaa ja laajoja hakusanoja tutkimustarkoituksessa. Tällöin mainoksiasi ei kovinkaan todennäköisesti klikata, mutta saat kerättyä hyvin dataa. Tämä on myös hyvä tapa päästä selville todellisista hakumääristä.
4. Google search console
Googlen search console on työkalu, jolla pystyt seuraamaan, millä avainsanoilla sivustosi näkyy Googlessa. Hyviä avainsanaideoita löydät, kun yrität etsiä raporteista hakulausekkeita, joilla sivustosi on usein näkynyt hakutuloksissa, vaikka sinulla ei olekaan aivan aiheeseen liittyvää sisältöä vielä sivuillasi. Esimerkiksi tämä artikkeli voisi näkyä hakusanalla avainsanatutkimus vaikka vain sivuan aihetta tässä artikkelissa, siispä voisin kirjoittaa siitä oman artikkelin ja parantaa näin mahdollisuuksia nousta korkeammalle sijoituksissa.
5. Semrush
Maksullisista työkaluista itse pidän eniten Semrushista. Sen avulla pystyy avainsanojen etsimisen lisäksi tekemään paljon muuta kuten esimerkiksi tutkimaan millä avainsanoilla kilpailijasi mainostavat sekä ajastamaan postauksia sosiaaliseen mediaan. Hinta on alkaen 119,95$ / kk, mutta Semrushia voit kokeilla ilmaiseksi.
6. Keywordtool
Keywordtool on ilmainen työkalu, jonka avulla löydät helposti runsaan määrän niin kutsuttuja pitkän hännän avainsanoja. Tällä työkalulla pystyt tekemään avainsanatutkimusta myös esimerkiksi eBayta ja Amazonia silmälläpitäen. Jos haluat nähdä myös hakuvolyymit työkalun antamille avainsanoille, niin silloin sinun täytyy maksaa siitä.
7. Ubersuggest
Ubersuggest on osittain ilmainen työkalu. Sen ilmaisella versiolla pystyt tekemään jo hieman enemmän kuin etsimään avainsanoja. Työkalu esimerkiksi näyttää, kuinka vaikea kyseisellä avainsanalla on päästä Googlen tuloksissa kärkeen (SEO difficulty). Ilmaisella työkalulla pystyt tekemään rajatun määrän hakuja päivässä.
Maksullisista työkaluista Ubersuggest on edullisin, mutta käyttöliittymä on välillä tuskallisen hidas ja siinä on paljon vähemmän ominaisuuksia kuin esimerkiksi SEMRushissa.
8. Ahrefs
Ahrefs on maksullinen työkalu alk. 99$ / kk. Viikon kokeilujakso maksaa 7$. Se löytää todella hyvin avainsanoja ja sillä pystyy myös huomattavasti nopeuttamaan kilpailija-analyysiä sekä seuraamaan hakukoneoptimoinnin tuloksia. Työkalu on hyvä ja nopeuttaa tekemistä, mutta ilmaisillakin pääsee pitkälle.