Mikä on chatbot?
Chatbot on ohjelmisto, joka keskustelee esimerkiksi verkkosivuston kävijöiden kanssa ikäänkuin se olisi ihminen. Chatbotteja käytetään yleisesti myös esimerkiksi Facebookin Messengerissä ja Whatsupissa.
Toteustapansa perusteella ohjelmistot voidaan jakaa kolmeen luokkaan:
- Käsikirjoitetut botit: Keskustelujen polut on mietitty ja kirjoitettu valmiiksi ihmisen toimesta.
- Älykkäät botit: Älykkäiden bottien taustalla käytetään tekoälyä, jota ensin opetetaan tekemään tehtävänsä antamalla sille syötteitä ja niihin oikeita vastauksia. Erona käsikirjoitettuun bottiin on se, että tämän jälkeen botti kykenee oppimaan paremmaksi tehtävässään käyttäjältä tulevan palautteen perusteella.
- Hybridit: On olemassa myös ohjelmia, joissa on yhdistelty tekoälyä ja ihmisen rakentamia polkuja.
Mielestäni yksi hyvä esimerkki tekoälypohjaisesta botista on OP:n Opotti, jolle voit alkaa juttelemaan samoin kuin asiakaspalvelijalle ja sen kanssa on melko sujuvaa asioida. Tälläisen botin kouluttaminen ja rakentaminen vaatii kuitenkin valtavia resursseja, joten tällä hetkellä suurimmalle osalle PK-yrityksistä ainakin osin käsinkirjoitettu botti on luultavasti vielä kaikista järkevin vaihtoehto.
Mihin chatbottia kannattaa käyttää?
Botille on useita eri käyttötapauksia esimerkiksi:
- Asiakaspalvelussa: Botti voi vastata kysytyimpiin kysymyksiin ja siten vähentää asiakaspalveluun tulevien yhteydenottojen määrää. Näin kalliita henkilöstöresursseja voidaan käyttää sellaisiin asioihin, joihin oikeasti tarvitaan ihmistä. Hyvin tehty botti myös parantaa asiakaskokemusta tarjoamalla ratkaisun ongelmaan nopeasti ja helposti ympäri vuorokauden.
- Myynnissä ja markkinoinnissa: Chatbotin avulla voit kerätä liidejä esimerkiksi kysymällä sivustoasi selailevalta asiakkaalta tarvitseeko hän apua ja jos vastaus on myöntävä niin seuraavaksi muutamia tarkentavia lisäkysymyksiä. Tämän jälkeen keskustelu siirretään CRM:ään tai suoraan myyjälle, joka voi hoitaa kaupan loppuun. Chatbotin avulla pystyy myös nykyään sopimaan tapaamisen tai maksamaan esimerkiksi lennot.
- Rekrytoinnissa: Kiinnostuneilta työnhakijoilta voidaan kysellä botin avulla yhteystietoja ja tehdä pikahaastattelu, jonka jälkeen potentiaalisimpiin voidaan olla yhteydessä.
Mitä kannattaa ottaa huomioon chatbotin valinnassa?
Chatbot ohjelmiston hankinnassa kannattaa ensin selvittää käytätkö jo jotakin ohjelmistoa, johon on mahdollista ottaa lisäosaksi botti. Nykyään suurimmissa CRM-ohjelmistoissa kuten Hubspotissa ja SalesForcessa on tällainen mahdollisuus.
Mieti myös pärjäätkö valmiiksi käsikirjoitetulla versiolla vai kaipaatko tekoälyä. Suomen kieli on vielä haastavaa monelle botille, mutta tulevaisuudessa tähänkin on varmasti tulossa muutoksia.
Lopuksi tarkista myös pystytkö integroimaan botin omiin taustajärjestelmiisi helposti, jotta saat varmasti parhaat hyödyt irti.
Parhaat chatbot-ohjelmistot
Alla olevista ohjelmistoista Chatbot ja Landbot soveltuvat hintansa puolesta hyvin pienille ja keskisuurille yrityksille. Ne on helppo ottaa käyttöön myös itse. Lisäksi olen ottanut mukaan listalle mukaan Boost.ai:n ja Getjennyn, jotka soveltuvat isomman budjetin projekteihin.
1. Chatbot.com
Chatbot.comin avulla pystyt rakentamaan polkuja visuaalisella editorilla ilman koodaustaitoja. Ohjelma toimii selaimessa ja botin saat käyttöösi hyvin nopeasti rekisteröitymällä sivustolle.
- Tämä ohjelma on hybridi, jonka avulla pystyt tekemään sekä käsikirjoitettuja keskusteluita, että hyödyntämään tekoälyä. Tekoälyä en ole kokeillut suomenkielisten keskusteluiden kanssa.
- Voit käyttää bottia nettisivuillasi, Slackissä ja Facebookin messengerissä.
- Ohjelmassa on paljon valmiita pohjia, mutta ne ovat valitettavasti englanniksi, joten hieman käännöstyötä joutuu tekemään päästäkseen alkuun.
- Zapierin avulla tämän ohjelman pystyy integroimaan lähes mihin tahansa taustajärjestelmään. Myös asennus nettisivuille on helppoa esimerkiksi Google Tagmanagerin kautta. WordPressille ja Shopifylle löytyy oma lisäosa.
Hinta: alk. 50$ / kk (vuosilisenssistä saa alennusta). Chatbottia voit kokeilla 14 päivää ilmaiseksi.
2. Landbot
Landbot on hyvin samankaltainen kuin Chatbot. Eroavaisuutena on se, että Landbot toimii myös Whatsapissa, mutta sen taustalla ei ole tekoälyä.
- Tämä ohjelma on käsikirjoitettava.
- Voit käyttää bottia nettisivuillasi, Whatsapissa, Slackissä ja Facebookin messengerissä.
- Ohjelmassa on paljon valmiita pohjia, mutta ne ovat valitettavasti englanniksi, joten hieman käännöstyötä joutuu tekemään päästäkseen alkuun.
- Zapierin avulla tämän ohjelman pystyy integroimaan lähes mihin tahansa taustajärjestelmään. Myös asennus nettisivuille on helppoa esimerkiksi Google Tagmanagerin kautta. WordPressille ja Shopifylle löytyy oma lisäosa.
Hinta: alk. 30€ / kk (vuosilisenssistä saa alennusta). Ohjelmaa voit kokeilla ilmaiseksi testiympäristössä.
3. Boost.ai – Tekoäly isoille yrityksille
Boost.ai tarjoaa ohjelmistoaan esimerkiksi pankeille, kunnille, teleoperaattoreille ja vakuutusyhtiöille. Kuten nimestä voi päätellä tämä ohjelma kuuluu älykkäiden kategoriaan. Yrityksen sivulla kerrotaan, että ohjelmassa on kiinnitetty huomiota korkeaan suorityskykyyn ja botin kouluttaminen sekä polkujen rakentaminen on tehty helpoksi visuaalisen editorin avulla eikä tämän ohjelmiston käyttämisessä tarvita koodaustaitoa.
Yrityksellä on paljon suomalaisia asiakkaita ja esimerkkejä voi käydä katsomassa Nordean, Riihimäen kunnan, Telian ja Iffin sivuilta. Yritys ei kerro suoraan tuotteidensa hintoja, mutta päätellen referenssiyrityksistä ohjelmiston käyttöönotto vaatii isomman projektin, jonka hintaluokka on varmastikkin vähintään kymmeniä tuhansia.
Lue lisää Boost.ai:sta täällä.
4. Getjenny – Suomenkielinen Chatbot
Getjennyn taustalla on suomalainen yritys ja sillä on myös paljon suomalaisia asiakkaita. Esimerkkejä voit käydä katsomassa Carunan, Finnkinon, Ukko.fi:n, Mehiläisen ja Varman sivuilta. Tämäkin botti kuuluu älykkäiden kategoriaan ja ohjelmiston käyttö ei vaadi koodaustaitoja.
Yritys ei kerro suoraan tuotteidensa hintoja ja senkin referenssit näyttävät olevan isohkoja yrityksiä, joten arvelisin että tämä ei ole edullisin vaihtoehto.