Sorrutko verkkokaupan haku­­­kone­opti­moinnissa puuhasteluun, joka ei tuo tuloksia?­

Kirjoittanut Ida-Maria Tyyskä
Viimeksi päivitetty 28.5.2024

Iso osa ihmisistä tuntuu ajattelevan, että verkkokaupan hakukoneoptimointia tehdään siten, että etsitään jostakin avainsanatyökalusta ensin lista avainsanoja, jotka liittyvät jotenkin verkkokaupan tuotteisiin ja tämän jälkeen käydään lisäilemässä avainsanoja teksteihin ja otsikoihin.

Hieman enemmän aiheesta perillä olevat saattavat jo ajatella, että myös domainiin linkittävien sivustojen määrä ja laatu sekä esimerkiksi sivuston nopeus vaikuttavat mahdollisuuksiin sijoittua hakukoneissa.

Kaikista tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on tuottaa oikeanlaista sisältöä kohderyhmälähtöisesti. Ilman sitä mikään muu toimenpide ei tuo tuloksia.

Haluatko tietää, miten lähtisimme kasvattamaan myyntiäsi?

Analyysi ei sido sinua mihinkään

1. Hakutyypit ja niitä vastaava sisältö

Ihmiset tekevät hakukoneissa hyvin tietynlaisia hakuja ja löytyäksesi Googlesta sinun sivustollasi täytyy olla sisältöä, joka vastaa näihin hakuihin.

Sisältöä kannattaa myös lähteä miettimään enemmän kohderyhmän kuin tuotteiden näkökulmasta. Jos sinulla on vaikkapa verkkokauppa, joka myy veitsiä ja puukkoja, kohderyhmääsi kuuluu todennäköisesti erä- ja kalaihmiset sekä intohimoisia kokkaajia.

Lue lisää: Avainsanatutkimus – Näin teet sen paremmin kuin kilpailijasi

Alla olevaan kuvaan on listattu hakusanoja, joita esimerkin kohderyhmä saattaisi käyttää ja miten ne sijoittuvat ostopolulla.

1.1 Tiedon hakeminen (informational)

Hakija etsii tietoa liittyen johonkin aiheeseen, mutta ei ole vielä aikeissa ostaa. Tämän tyyppiseen hakuun vastataan parhaiten blogipostauksilla tai vaikkapa oppailla.

Veitsikaupassa tähän kategoriaan sopivia hakuja ja sisältöjä voisivat olla esimerkiksi:

HakuSisällön otsikko Sisältötyyppi 
kalan perkaus Näin perkaat kalan siististi ja nopeasti Video tai kuvallinen opas kalan perkaamiseen 
taimen uunissa Hunajainen uunitaimen Resepti 

Tätä hakutyyppiä palvelevan sisällön tavoitteena on saada oikeanlaista kohderyhmää sivustolle, mutta koska nämä haut johtavat harvemmin saman käynnin aikana kauppaan, kannattaa kävijöitä yrittää saada sähköpostilistalle tai johdattaa muilla mielenkiintoisilla sisällöillä tutustumaan tarkemmin myymiisi tuotteisiin.

Sähköposteja voisi kerätä vaikkapa liidimagneetilla “5 herkullista reseptiä luonnonvesistä pyydetyille kaloille”.

Näiden hakujen yhteydessä näkyy harvemmin mainoksia, jolloin hyvä sijoitus hakukoneissa tuo hyvin liikennettä.

1.2 Tuotteiden ja brändien vertailu (commercial)

Hakija tietää jo, että haluaa ostaa esimerkiksi uuden veitsisarjan, mutta ei ole vielä päättänyt esimerkiksi merkkiä. Tämän tyyppisiin hakuihin vastataan yleensä artikkeli-tyyppisellä kirjoituksella, jossa on kerrottu, mitä pitää huomioida tuotteen valinnassa. Sisällössä on myös usein informaation lisäksi tuotenostoja.

Veitsikaupassa tähän kategoriaan sopivia hakuja ja sisältöjä voisivat olla esimerkiksi:

HakuOtsikko Sisältötyyppi 
paras lihanleikkuu veitsi Lihanleikkuu veitset vertailussa Artikkeli 
hyvä fileerausveitsi Kalakauppiaat testasivat fileointiveitset: Joustavuus ratkaisi! Artikkeli 

Tämän tyyppisiä artikkeleita tekevät usein affiliate-sivustot tai isot mediat kuten vaikkapa Ilta-Sanomat, mutta näitä voisivat tehdä enemmän aivan hyvin myös verkkokaupat. 

Hakujen yhteydessä näkyy usein, mutta ei aina mainoksia, jolloin hyvällä orgaanisella sijoituksella voi saada vielä kohtuullisesti liikennettä sivustolle. 

1.3 Ostettavan tuotteen etsiminen (transactional)

Tässä vaiheessa hakija on jo laittanut ostohousut jalkaan. Useimmiten verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa keskitytään ainoastaan tähän hakutyyppiin.

Tällaisten hakujen yhteydessä näkee yleensä paljon mainoksia. Orgaaniset hakutulokset ovat pääasiassa verkkokauppojen kategoria- ja tuotesivuja, mutta etenkin kilpailluilla aloilla ne painuvat käytännössä aika alas eivätkä tuo hakumääriin nähden paljoa liikennettä.

HakuOtsikko Sisältötyyppi 
fileerausveitsi Fileerausveitset – Ruoto.fi-verkkokauppa Verkkokaupan kategoriasivu 
fiskars fileerausveitsi Fiskars FF Fileointiveitsi 22cm Tuotesivu 

1.4 Navigointi (navigational)

Sen sijaan, että kävijä kirjoittaa verkkosivuston nimen osoitekenttään hän Googlaa vaikkapa verkkokauppa.com tai facebook login.

2. Näin luot parempaa sisältöä kuin kilpailijasi

Kun haluat sijoittua jollakin tietyllä hakulausekkeella, Googlaa se ja kirjaa ylös, minkälaisia tuloksia saat seuraavilla osa-alueilla:

  • Sisällön tyyppi: Voitetaanko haku tuotesivulla, kategoriasivulla, blogipostauksella vai esimerkiksi Youtube-videolla?
  • Sisällön muoto: Onko sisältö muodoltaan esimerkiksi opas, listaus asioista, tuotevertailu, resepti vai arvostelu.
  • Näkökulma: Miten eri tulokset eroavat toisistaan. Mitä erilaisia näkökulmia ne tuovat?

Sisällön tyyppiin ja muotoon kannattaa ottaa vinkkiä kilpailijoilta, mutta jos haluat erottua joukosta, käytä aikaa sen miettimiseen, miksi juuri sinun sisältösi olisi hakijan klikkauksen arvoinen.

Alla muutamia esimerkkejä otsikoista, jotka löytyvät Googlesta. Mitä sinä klikkaisit?

  • “Kalakauppiaat testasivat fileointiveitset: Joustavuus ratkaisi!” vs. “Paras pieni fileointiveitsi, 2019”
  • “Maailman paras pannukakku – Resepti | kotikokki.net” vs. “Pannukakku – Valio”
  • “Kalan paistaminen on nopeaa ruuanlaittoa – kalaruoka.fi” vs. “Täydellisen kalan paistaminen – 8 vinkkiä”

Erinomainen sisältökään ei aina riitä hyvän sijoituksen saamiseen vaan etenkin kilpailuilla termeillä sinun täytyy myös kasvattaa domainisi vahvuutta ja luotettavuutta sekä markkinoida sisältöäsi myös muissa kanavissa.

3. Vasta tämä jälkeen tulee se, mitä moni mieltää hakukoneoptimonniksi

Netti on pullollaan vinkkejä seuraavien osa-alueiden optimointiin, joten en käytä liikaa aikaa niiden selittämiseen tässä artikkelissa. Listaan kuitenkin tärkeimmät asiat, jotka kannattaa huomioida.

3.1 Sivuston rakenne

Verkkokaupan hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa jo suunnittelupöydällä ja luoda sivuston rakenne siten, että hakukoneiden on helppo indeksoida ja ymmärtää sisältöä. Esimerkiksi tuotehierarkia ja erilaiset kategoriat on hyvä suunnitella jo etukäteen hakukoneiden kannalta optimaaliseksi, koska myöhemmin rakenteen muuttaminen saattaa olla hyvinkin työlästä.

3.2 Linkitykset

Jos toiset sivustot ovat halukkaita linkkaamaan sivustollesi, se on Googlelle merkki siitä, että sisältösi on laadukasta. Itseasiassa linkit ovat Googlen mukaan yksi kolmesta tärkeimmästä tekijästä, jotka vaikuttavat sivuston sijoituksiin hakukoneissa.

Hakukoneoptimoinnissa kaiken sisällön ei ole tarkoituskaan tuoda paljoa liikennettä sivustolle, vaan osa sisällöstä on tarkoitettu ainoastaan ulkopuolisten linkkien houkutteluun.

Ulkoa tulevien laadukkaiden linkkien hankkiminen vaatii usein paljon työtä sisällöntuotannon parissa ja se voi vaatia jopa rahallisia panostuksia. Sijoituksia hakukoneissa voit myös onneksi parantaa optimoimalla sivuston sisäistä linkitystä ja sivustoltasi ulospäin lähteviä linkkejä.

Lue lisää aiheesta: Linkit ja hakukoneoptimointi

3.3 Avainsanojen käyttäminen sisällössä

Kun olet luonut sisällön, joka vastaa kävijän hakua, voit parantaa sen sijoitusta käyttämällä avainsanoja oikein sivun otsikoissa, sisällössä sekä urlissa.

Lue lisää aiheesta: Verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointi

3.4 Sivuston nopeus

Sivuston nopeus vaikuttaa sekä sivustosi sijoitukseen hakukoneissa että verkkokauppasi konversioasteeseen, jos se häiritsee käyttäjää. Kun sivusto on saatu nopeammaksi kuin tämä raja-arvo, nopeusoptimointiin käytetty aika ei tuo merkittäviä tuloksia.

Ei ole siis mitään järkeä käyttää kauheasti resursseja siihen, että saisit nopeustesteistä täydet pisteet, kun 80 pistettäkin riittää saman liikevaihdon saamiseen.

Riittävä nopeus on osittain subjektiivista, mutta esimerkiksi Google on määritellyt seuraavanlaisia raja-arvoja:

  • Kauanko kestää, että ensimmäinen elementti verkkosivustosta on näkyvissä. Googlen mukaan hyvä tulos on alle 1,8 sekuntia ja huono yli 3 sekuntia.
  • Kuinka kauan menee, että näytöllä näkyvä suurin kuva- tai tekstiblokki on kokonaan latautunut. Googlen mukaan hyvä tulos on alle 2,5 sekuntia ja huono yli 4 sekuntia.
  • Kauanko menee, että sivustoa pystyy alkaa selailemaan ja esimerkiksi linkkejä klikkailemaan. Googlen mukaan hyvä luku on alle 5 sekuntia.

Lue lisää aiheesta: WordPress-sivuston nopeusoptimointi

3.5 Jäsennelty tieto

Jäsennelty tieto (engl. structured data), auttaa hakukoneita ymmärtämään paremmin, mistä sisällöstäsi on kysymys. Esimerkiksi verkkokapan tuotteiden kohdalla pystyt kertomaan Googlelle tietyllä formaatilla tuotteen hinnan, brändin, arvostelut sekä sen onko se esimerkiksi juuri tällä hetkellä alennuksessa.

Jäsenneltyä tietoa pystyt hyödyntämään myös esimerkiksi useimmiten kysytyissä kysymyksissä tai oppaissa, joissa kerrot askel askeleelta, miten jokin asia täytyy tehdä.

4 Miten verkkokauppa-alusta vaikuttaa hakukoneoptimontiin?

Verkkokauppa-alustaa kannattaa ajatella ohjelmistona samalla tavalla kuin vaikkapa InDesignia, Wordia tai Google Docsia. Pystyt tuottamaan samansisältöisen dokumentin näillä kaikilla, mutta itse ohjelmisto rajoittaa sitä, minkälaiseen muotoon sisältöä voit tuottaa.

WooCommerce ja WordPress tarjoavat tällä hetkellä kaikista parhaimmat mahdollisuudet vaikuttaa sisällön muotoon, mutta muillakin alustoilla kuten esimerkiksi Shopifylla on hyvät mahdollisuudet saada sivunsa etusivulle. Itse sisältö on siis tärkeintä, mutta kannattaa ehdottomasti valita verkkokauppa-alusta, jolla pystyt tuottamaan sitä sellaisessa muodossa, että hakukoneet sen ymmärtävät.

7 keinoa, joilla kasvatat verkkokauppasi myyntiä

Vinkkejä kävijämäärän, keskioston ja konversioasteen kasvattamiseen.