Näillä viidellä toimenpiteellä hakukoneoptimoit verkkokauppasi tuotesivut ja parannat verkkokauppasi näkyvyyttä hakukoneissa. Muista olla kärsivällinen sillä etenkin uuden sivuston ilmaantuminen Googlen etusivulle kestää yleensä hetken aikaa.
Lue lisää aiheesta: Sorrutko verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa puuhasteluun, joka ei tuo tuloksia?
1. Etsi oikeat avainsanat
Tuotesivujen optimointi kannattaa aloittaa avainsanatutkimuksen tekemisellä. Jos olet vastikään perustanut verkkokauppasi, niin suurin virhe on mennä Googlen avainsanatyökaluun ja etsiä sieltä aihealuuesi haetuimmat avainsanat ja optimoida sivusi ne mielessä pitäen. Syy on yksinkertaisesti se, että mitä isompi volyymi, sitä kilpaillumpi sana ja sitä isommat brändit ovat sinua vastassa.
Koska Google ei vielä luota verkkokauppaasi yhtä paljon kuin isojen brändien sivustoihin, on erittäin todennäköistä, että et tule ohittamaan niitä hakutuloksissa. Sinun kannattaa sen sijaan etsiä niin sanottuja pitkän hännän hakusanoja.
Esimerkiksi, jos haet Googlesta sanalla ”hopea korvakorut”, niin ensimmäisenä näkyy mainoksia ja tämän jälkeen kolme suurta ketjuliikettä Glitter, Kultajousi ja Laatukoru. Lisäksi hakutulokset ovat tuotesivujen sijaan kategoriasivuja.
Jos taas tarkennat hieman hakua ja etsit hakusanalla ”hopeiset korvakorut kukka”, niin huomaat, että vastassa on paljon pienempiä kauppoja kuten Korupaja ja Korunetti, joita vastaan pienenpikin verkkokauppa pystyy jo todennäköisesti kilpailemaan. Lisäksi hakutulokset ovat tuotesivuja.
Helpoiten hyviä avainsanoja löydät siten, että alat kirjoittamaan Googleen päätermiä ”hopeiset korvakorut”, tämän jälkeen välilyönti ja tämän jälkeen käy kaikki aakkoset läpi kirjain kerrallaan esimerkiksi ”hopeiset korvakorut a”, ”hopeiset korvakorut e” ja niin edelleen. Jokaisen sanan kohdalla Google ehdottaa sinulla yleisimmin haettuja termejä.
Jos jollekin tuotteelle on useampi hyvä avainsana, analysoi hetki tuloksia. Jos vastassa on tuntemattomampia sivustoja tai hakutulokset eivät aivan vastaa hakuun, niin sinulla on hyvä mahdollisuus päästä Googlen ykkössivulle. Esimerkiksi alla olevassa ”puiset sydän korvakorut” -haussa yksikään kärkikolmikon sivuista ei ole optimoitu tälle termille.
Sinua saattaisi kiinnostaa: 7 parasta avainsanatyökalua Googleoptimointiin
2. Optimoi sivut löytämillesi avainsanoille
- Muista käyttää löytämiäsi avainsanoja tuotekuvauksissa ja sivun otsikossa sekä meta descriptionissa, mutta pidä kuitenkin mielessä, että kirjoitat tekstiä pääasiassa ihmiselle etkä koneelle.
- Käytä aikaa tuotekuvausten kirjoittamiseen ja vältä niiden suoraa kopioimista valmistajan sivulta. Kirjoita esimerkiksi kenelle tai mihin tuote sopii, minkälaisia värejä ja kokoja siinä on.
- Sivun title ja meta description näkyvät Googlen hakutuloksissa, joten käy kurkkaamassa, minkälaisen tulosten kanssa kilpailet ja pyri kirjoittamaan omasi niin, että erotut kilpailijoistasi.
- Voit erottua hakutuloksissa myös ottamalla käyttöön jäsenneltyä tuotetietoa (schema.org), jonka avulla pystyt kertomaan Googlelle esimerkiksi tuotteen hinnan, varastosaldon ja montako tähteä se on asiakkailta saanut.
- Lisää sisältöä tuotesivuille saat keräämällä tuotteista arvosteluita.
Alla esimerkki kahdesta hakutuloksesta, joista ylemmässä on käytetty rikastettua tuotetietoa.
3. Optimoi kuvat
Usein kuvahaussa on helpompi sijoittua korkealle ja Google näyttää myös tuotehauissa kuvahaun tuloksia. Käytä avainsanoja kuviesi tiedostonimissä ja alt-kuvauksissa. Edellistä esimerkkiä mukaillen, jos myyt korvakoruja, kirjoita mahdollisimman tarkkaan minkälaisesta korvakorusta on kyse esimerkiksi ”pieni hopeinen kukkakorvakoru punaisella kivellä”.
Kannattaa kiinnittää myös huomiota kuvien tiedostokokoon, koska liian isot kuvat hidastavat sivua. Lue kohdasta 4 lisää.
4. Paranna sivujesi käyttökokemusta
Google on ilmoittanut, että kesäkuusta 2021 eteenpäin sivujen käyttökokemus tulee olemaan yksi tekijä, joka vaikuttaa sijoituksiin hakutuloksissa (lue Googlen tiedote täältä). Käyttökokemus voi kuulostaa aika epämääräiseltä, mutta siihen löytyy kolme mittaria sekä Page Speed Insights -työkalu, jolla niitä voi mitata.
Kuinka nopeasti sivun tärkein sisältö latautuu (Largest contentful paint, LCP): Luku mittaa sitä, kuinka nopeasti sivun tärkein sisältö on kävijän luettavissa. Muu osa sivustoa kuten vaikkapa näkymättömissä olevat kuvat tai sivuston alaosa voivat jatkaa latautumistaan vielä tämän jälkeenkin. Hyvä tulos on alle 2,5 sekuntia, huono yli 4 sekuntia.
Kuinka nopeasti sivu on interaktiivinen (First input delay, FID): Luku mittaa sitä, kuinka nopeasti sivu vastaa käyttäjän toimiin esimerkiksi napin klikkaukseen. Hyvä arvo on alle 100ms ja huono yli 300ms.
Visuaalinen vakaus (Cumulative layout shift, CLS): Luku mittaa sitä, kuinka paljon eri elementit sivustolla vaihtavat paikkaa latauksen aikana. Jos tämä arvo on huono, se tarkoittaa sitä että eri elementit hyppivät latauksen ollessa kesken siten, että jos kävijä yrittää klikata vaikkapa jotakin linkkiä, niin yhtäkkiä linkki siirtyykin eri paikkaan ja klikkaus osuu johonkin väärään elementtiin. Hyvä luku on alle 0.1 ja huono yli 0.25.
Jos sinulla on WooCommerce kauppa, täältä löydät ohjeet, miten saat parannettua näitä metriikoita. SAAS-alustoilla kuten vaikkapa Shopifyssä sinulla on paljon vähemmän vaikutusmahdollisuuksia. Kaikista helpoin keino on yleensä aloittaa sivustosi kuvista ja pienentää ne jollakin lisäosalla kuten Crush.picsillä. Lisäksi kannattaa valita jokin kevyt ja mobiilioptimoitu teema.
5. Perusta blogi
Nopein tapa saada tuloksia ei välttämättä ole tuotesivujen hakukoneoptimointi. Kuten jo aiemmin sanoin, tämä johtuu siitä, että hakutermit, jotka indikoivat vahvaa aietta ostaa ovat yleensä hyvin kilpailtuja. Voit päästä nopeammin tuloksiin luomalla sisältöä (esimerkiksi blogin) verkkokauppasi aihealueen ympärille.
Jos olet vaikkapa lankakauppias, hakutermi ”sukkalanka” on hyvin kilpailtu ja sillä näkyy myös Googlessa paljon mainoksia. Tällä termillä hakutulosten kärkeen pääseminen voi olla hyvinkin hankalaa. Voit kuitenkin saada helposti sivustollesi sukkalangoista kiinnostuneita kävijöitä vähemmän kilpailluilla hakulausekkeilla kuten ”mikä on hyvä lanka villasukkiin”. Voit kirjoittaa artikkelin blogiisi hyvän sukkalangan ominaisuuksista ja sieltä kätevästi linkata oman verkkokauppasi tuotteisiin.
”Sukkalanka” -termillä sinua on vastassa mainoksia ja isoja verkkokauppoja.
”Mikä on hyvä lanka villasukkiin” -termillä sinua on vastassa pienenpiä blogeja, jotka eivät ole kytköksissä mihinkään verkkokauppaan.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös: 7+1 tapaa saada enemmän kävijöitä verkkokauppaasi